Skip to main content

UVEĎTE A POPIŠTE ZÁKLADNÍ TYPY TÝMOVÝCH ROLÍ

Týmová práce, má-li být efektivní, vyžaduje týmové kompetence. Znalost týmových rolí usnadní vedení týmu i práci v týmu. Role znamená takové chování jedince, které je mu vlastní a které je týmem akceptováno.

  • vyhledávač zdrojů - schopnosti vidět ve všem příležitosti a využitelné zdroje, disponuje velkým množstvím užitečných informací (zajišťuje komunikaci s okolním světem)
  • koordinátor - nebývá nejchytřejší z týmu, ale disponuje komunikačními dovednostmi a v ostatních rozezná jejich skrytý talent
  • týmový pracovník - pomáhá udržovat v týmu dobré vztahy
  • realizátor - v týmu je užitečný pro svou spolehlivost a schopnost uskutečňovat zadané úkoly
  • specialista - hájí své zkušenosti, znalosti a snaží se je stále rozšiřovat
  • inovátor - je myslitelem, individualistou a důležitým autorem tvůrčích originálních návrhů
  • formovač - ostatní svým jednáním „nutí“ k aktivitám, umí dávat „tvar“ skupinové činnosti a diskusi
  • dotahovač - umí prosadit urychlení plnění úkolů, tak aby časové harmonogramy byly dodrženy
  • vyhodnocovač - provádí analytické zhodnocení problémů, hodnocení a strategické myšlení