UVEĎTE HLAVNÍ CÍL STRATEGICKÉ KOMUNIKACE AČR (STRATCOM) Z POHLEDU STÁTU A ZDŮVODNĚTE JEJÍ ROLI V ZAHRANIČNÍCH OPERACÍCH?
STRATCOM - Strategická komunikace:
- je primárně koordinovaná komunikací s veřejností.
- slouží k podpoře naplnění hlavních a zpravidla dlouhodobých cílů a zájmů vycházejících z hodnot AČR.
- Dobře nastavená strategická komunikace může pomoci zvýšit důvěru občanů v armádu a tím posílit celkovou odolnost ČR udržováním dobrých vztahů mezi armádou a jejím okolím.
- S mediální sférou nelze nespolupracovat, neboť činnost každé instituce je součástí trhu s informacemi, ať si to instituce přeje či nikoliv. Osvícené organizace proto s médii spolupracují.
- Pro většinu lidí jsou emoce silnější než fakta. Samotná věcná stránka sdělení nestačí.
- Musí se sladit slova a skutky a tyto pak aktivně a cíleně medializovat.
- Komunikace představitelů státu musí být sladěna.
- Principy StratCom z pohledu státu a armády zůstávají stejné při nasazení v zahraničních operacích. Stále je prioritou sladění slov, činů a obrazů. V rámci operací NATO probíhá komunikace na všech úrovních.
- Na operační a taktické úrovni je tato činnost prováděna experty military public affairs a PSYOPS.
- Nejdůležitějším nástrojem strategické komunikace v zahraničních operacích jsou však samotní vojáci.
- Dá se říct, že naše operace musí buď podporovat narativy naše, nebo potlačují narativy protivníka.
- NARATIV – způsob podaní. Stejná událost, příběh se dá podat různými způsoby (písemně, slovně,…), i jiným úhlem pohledu.
Úlohou strategické komunikace:
- získat veřejnou podporu pro armádní činnosti,
- vytvořit správnou image,
- udržet dobré vztahy armády s okolím,
- upevnit důvěryhodnost AČR tj. dobré pověsti armády musí předcházet dobrý výkon.
Předávat informaci sdělovacím prostředkům jménem resortu obrany mohou:
- pouze ti pracovníci, kteří za dotčenou oblast odpovídají,
- nebo přímo pracovníci tiskové služby.