Skip to main content

UVEĎTE HLAVNÍ CÍL STRATEGICKÉ KOMUNIKACE AČR (STRATCOM) Z POHLEDU STÁTU A ZDŮVODNĚTE JEJÍ ROLI V ZAHRANIČNÍCH OPERACÍCH?

STRATCOM - Strategická komunikace:

  • je primárně koordinovaná komunikací s veřejností.
  • slouží k podpoře naplnění hlavních a zpravidla dlouhodobých cílů a zájmů vycházejících z hodnot AČR.
  • Dobře nastavená strategická komunikace může pomoci zvýšit důvěru občanů v armádu a tím posílit celkovou odolnost ČR udržováním dobrých vztahů mezi armádou a jejím okolím.
  • S mediální sférou nelze nespolupracovat, neboť činnost každé instituce je součástí trhu s informacemi, ať si to instituce přeje či nikoliv. Osvícené organizace proto s médii spolupracují.
  • Pro většinu lidí jsou emoce silnější než fakta. Samotná věcná stránka sdělení nestačí.
  • Musí se sladit slova a skutky a tyto pak aktivně a cíleně medializovat.
  • Komunikace představitelů státu musí být sladěna.
  • Principy StratCom z pohledu státu a armády zůstávají stejné při nasazení v zahraničních operacích. Stále je prioritou sladění slov, činů a obrazů. V rámci operací NATO probíhá komunikace na všech úrovních.
  • Na operační a taktické úrovni je tato činnost prováděna experty military public affairs a PSYOPS.
  • Nejdůležitějším nástrojem strategické komunikace v zahraničních operacích jsou však samotní vojáci.
  • Dá se říct, že naše operace musí buď podporovat narativy naše, nebo potlačují narativy protivníka.
  • NARATIV – způsob podaní. Stejná událost, příběh se dá podat různými způsoby (písemně, slovně,…), i jiným úhlem pohledu.

Úlohou strategické komunikace:

  1. získat veřejnou podporu pro armádní činnosti,
  2. vytvořit správnou image,
  3. udržet dobré vztahy armády s okolím,
  4. upevnit důvěryhodnost AČR tj. dobré pověsti armády musí předcházet dobrý výkon.

Předávat informaci sdělovacím prostředkům jménem resortu obrany mohou:

  1. pouze ti pracovníci, kteří za dotčenou oblast odpovídají,
  2. nebo přímo pracovníci tiskové služby.