14.4. UVEĎTE MINIMÁLNĚ TŘI KONKRÉTNÍ KOMPETENCE VZDĚLAVATELE DOSPĚLÝCH V PODMÍNKÁCH AČR. JAKÝ VLIV MŮŽE MÍT NEDOSTATEČNÁ ZNALOST JEDNOTLIVÝCH KOMPETENCÍ VZDĚLAVATELE NA PROCES PŘÍPRAVY V AČR?
- Odborné kompetence – vědomosti, dovednosti a vlastní zkušenosti jak z oboru, který vzdělavatel prezentuje, tak i schopnost mezioborového přístupu;
- Metodické kompetence – komplex postojů, znalostí, dovedností a schopností, které umožňují vzdělavateli zajistit efektivní dosažení plánovaných cílů přípravy tj. znalost problematiky vzdělávání dospělých, znalost a respektování didaktických principů přípravy, schopnost stanovovat cíle, vytvářet obsah přípravy, vybírat a používat adekvátní formy, metody a prostředky výuky, získávat a poskytovat zpětnou vazbu, analyzovat a hodnotit výsledky přípravy;
- Komunikační kompetence – v oblasti verbální i neverbální komunikace;
- Osobnostní kompetence – smysl pro odpovědnost, tvořivost, flexibilita, čestnost, smysl pro spravedlnost, důslednost, rozhodnost, zásadovost, trpělivost, duševní vyrovnanost, optimismus, pozitivní myšlení vzhledem k sobě i účastníkům, sebeovládání, tolerance, takt a klid, smysl pro humor atd.
Vliv nedostatečné znalosti:
- Účastníci vzdělání nebudou mít dostatečné odborné znalosti, případně nebudou schopni znalosti z jednotlivých oborů mezi sebou propojovat.
- Příprava bude chaotická, bez jasně stanovených cílů, formy vzdělávání nebudou přizpůsobené posluchačům.
- Učivo bude předávané nezáživnou nebo příliš komplikovanou formou, účastníci nebudou informací rozumět a nebudou chápat jejich praktické využití.
- Účastníci budou v průběhu vzdělávacího procesu frustrováni z přístupu lektora, budou se cítit nedostatečně oceněni za svoji práci, nebudou se chtít dále vzdělávat, budou mít z lektora strach, případně budou mít strach se ptát na doplňující otázky nebo budou mít obavu se zeptat, pokud něčemu nebudou rozumět.